fbpx

Influencer marketing to strategia działania z której marki korzystają coraz częściej. Aby jednak była skuteczna, musi być właściwie zaplanowana. Na czym polega współpraca z wpływowymi osobami, jakie może mieć korzyści oraz w oparciu o jakie kryteria ją opracowywać? Dowiesz się z tego postu.

Kto to jest influencer?

Influencerem jest osoba, która ma określoną grupę odbiorców pozyskaną dzięki różnego rodzaju działaniom w Internecie. Takie osoby mają wpływ na wybory innych, przede wszystkim dzięki temu, że są uznawane za wiarygodne oraz autentyczne (choć zawsze jest to subiektywne). Czynniki te sprawiły, że w ostatnich latach pojawiło się pojęcie określane jako influencer marketing. W praktyce definiuje się je jako współpracę reklamową pomiędzy osobami wpływowymi a markami, która ma być korzystna dla obu stron.

Jaką formę może przybierać influencer marketing?

Działania w zakresie influencer marketingu mają różną formę, od postów sponsorowanych na mediach społecznościowych, aż po video marketing, który jak się okazuje, ma odgrywać w roku 2021 jeszcze większą rolę. Z pewnością wzrośnie znaczenie influencer marketingu na TikToku, który już dziś aktywnie używany jest do przeprowadzania tego typu kampanii, zwłaszcza wśród młodszych grup odbiorców.

Znacząca może okazać się również aplikacja Clubhouse oparta o rozmowy głosowe prowadzone na żywo. Jak się okazuje już dziś – zwłaszcza za zagranicą – można znaleźć oferty pracy dla marketerów obsługujących tę aplikację. Także i ona ma potencjał do prowadzenia współpracy pomiędzy markami a influencerami.

Czy to w ogóle się opłaca?

Według organizacji Influencer Marketing Hub i przeprowadzonych przez nią analiz, około 84 proc. marketerów oceniło współpracę z influencerami jako skuteczną w działaniach prowadzonych przez marki. Oczywiście, aby takie akcje były opłacalne, konieczne jest ich właściwe zaplanowanie.

Ważnym kryterium jest przede wszystkim wybranie odpowiedniego influencera, którego działania są zbieżne z misją przedsiębiorstwa. Według trendów na najbliższy rok, marki coraz częściej będą nawiązywać też kontakty z mikroinfluencerami. Choć mają oni zdecydowanie mniej obserwujących, to są często uznawani za bardziej wiarygodnych. Także ich fani są bardziej zaangażowani, co może stanowić wartość dla marek chcących dotrzeć do swoich grup docelowych.

Zawsze trzeba jednak na konkretnych przykładach sprawdzać opłacalność takich kampanii. Można to robić dzięki:

  • kodom rabatowym przekazywanym obserwującym influencera, wówczas sprawdza się, ile osób rzeczywiście z nich skorzystało,
  • narzędziom do analiz takim jak Google Analytics, Google Tag Manager oraz innym pozwalającym na monitorowanie zachowań osób klikających w linki,
  • obserwowaniu tzw. buzzu medialnego, czyli liczby wzmianek o firmie po kampanii influencer marketingowej (także istnieją do tego dedykowane narzędzia).

Dla kogo influencer marketing?

Influencer marketing to strategia zarówno dla dużych koncernów, jak i mikroprzedsiębiorstw. Te ostatnie zazwyczaj podejmują współpracę z osobami o niższych zasięgach, wówczas wydatki na kampanię są oczywiście odpowiednio mniejsze. Taka współpraca może być jednak bardzo skuteczna, zwłaszcza jeśli influencer ma zaangażowaną grupę obserwujących.

Jak widać działania z zakresu influencer marketingu mogą być dźwignią do zwiększenia rozpoznawalności marki lub wzrostu sprzedaży. Trzeba jednak bardzo uważnie określić cele takiej kampanii, a także wybrać odpowiednią osobę do współpracy.